Hyppää sisältöön

Täysjyvän syöminen tekee hyvää

Täysjyväviljan lisääminen ruokavalioon on hyväksi sekä kropalle että ympäristölle. Täysjyväviljavalmisteista saa kuituja, folaattia, rautaa ja kasviproteiinia. Kaikki imeytyvät hiilihydraatit pilkkoutuvat glukoosiksi eli sokeriksi, jota aivot ja lihakset käyttävät energiakseen.

THL:n uuden tutkimuksen mukaan miehet saavat ruokavaliostaan päivässä keskimäärin 63 grammaa ja naiset 47 grammaa täysjyvää. Vertailuksi: Yhdessä ruisleipäviipaleessa on noin 14 grammaa täysjyvää. Päivässä tarvittava täysjyvän määrä vastaa 6-9 täysjyväleipäpalaa.

Jos haluat maksimoida hiilareiden terveyshyödyt, valitse ruokavalioon täysjyvätuotteita.

  • Suomessa lähes kaikki ruisleipä valmistetaan täysjyvästä.
  • Sihtiruisjauho ei ole täysjyväruista.
  • Myös kauraa käytetään elintarvikkeissa täysjyväisenä.
  • Grahamjauho on täysjyvävehnää.

Lähde: THL ja Leipätiedotus ry

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa

Tilaa Koti ja maaseutu!

Lehti täynnä elämänmakuisia tarinoita, maaseudun iloa, maisemaa ja yrittäjyyttä. Tilaa heti itselle tai ystävälle.

Tilaa lehti

Lukijakilpailu

Kerro meille mitä pidit uusimmasta Koti ja maaseutu -lehdestä.

Arvomme vastanneiden kesken erilaisia palkintoja.

Osallistu kilpailuun