Hyppää sisältöön

Syö muistisi hyväksi

Muistia voi auttaa hyvällä ruokavaliolla. Aivojen terveyttä tukeviin ruokatottumuksiin kuuluu samanlaisia aineksia, joita terveydestään huolehtivalle muutenkin suositellaan. Ruokavaliossa on paljon erilaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä, joita kannattaa käyttää mahdollisimman monipuolisesti.

”Ruokavalio saa olla tosi värikäs. Kasvisten väriaineissa on suojaavia yhdisteitä, jotka voivat vaikuttaa aivoterveyteen. Kotimaiset marjat ovat äärettömän hyviä, samoin tummanvihreät vihannekset. Kaikenlaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja on hyvä käyttää ainakin puoli kiloa päivässä tai enemmänkin”, sanoo Valtion ravitsemusneuvottelukunnan erityisasiantuntija Satu Jyväkorpi.

Kasvisten lisäksi aivot rakastavat pehmeitä rasvoja, joita saa etenkin kasviöljyistä, kalasta, pähkinöistä ja siemenistä. Rypsi- ja oliiviöljy ovat hyviä päivittäiseen käyttöön sopivia yleisöljyjä. Kalaa kannattaa syödä 2-3 kertaa viikossa, pähkinöitä ja siemeniä pari ruokalusikallista joka päivä.

Runsasta punaisen lihan käyttöä on hyvä rajoittaa ja suosia sen sijaan vaaleaa siipikarjan lihaa. Aterioiden proteiinilähteenä kannattaa hyödyntää myös terveellistä kasviproteiinia sisältäviä palkokasveja. Leivästä ja viljavalmisteista on hyvä valita kuitupitoiset täysjyvää sisältävät vaihtoehdot.

Lue artikkeli kokonaan numerosta 2/2022.

Jaa somessa:

Sinua saattaa kiinnostaa

Tilaa Koti ja maaseutu!

Lehti täynnä elämänmakuisia tarinoita, maaseudun iloa, maisemaa ja yrittäjyyttä. Tilaa heti itselle tai ystävälle.

Tilaa lehti

Lukijakilpailu

Kerro meille mitä pidit uusimmasta Koti ja maaseutu -lehdestä.

Arvomme osallistuneiden kesken kotimaista luonnonkosmetiikkaa.

Osallistu kilpailuun